حمل و نقل عمومي و جاي خالي نظرسنجي
حمل و نقل عمومي و جاي خالي نظرسنجي
شنبه, 24 تیر,1396

حمل و نقل عمومي و جاي خالي نظرسنجي

در نظرسنجي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران(ايسپا)، تحت عنوان «میزان محبوبیت خودروهای داخلی و خارجی در بین مردم ایران» به تاريخ آذر ماه 1394، كه به منظور شناسایی بیشترین نوع وسیله نقلیه مورد استفاده در شهر، از شهروندان پرسیده شده‌است: «شما برای تردد در شهر بیشتر از چه وسیله ای استفاده می کنید؟»

نتایج مربوط به این سوال نشان می دهد که اکثر مردم ايران یعنی 31.4 درصد از خودروی شخصی برای تردد در شهر استفاده می‌کنند. پس از خودروی شخصی بیشترین سهم استفاده شهروندان از وسایل نقلیه مربوط به تاکسی و اتوبوس است. چنان که 26.5 درصد شهروندان از تاکسی و 24.6 درصد شهروندان از اتوبوس برای تردد در شهر استفاده می‌کنند. همچنین 8 درصد شهروندان موتورسیکلت و 6.2 درصد مترو را بیشترین وسیله مورد استفاده برای تردد خود معرفی کرده‌اند. در این میان میزان استفاده شهروندان از سایر وسایل نقلیه نظیر دوچرخه، مینی‌بوس و آژانس بسیار ناچیز بوده‌است.

باتوجه به آمار استفاده مردم از وسايل نقليه عمومي، اين سوال مطرح مي شود كه آيا مردم از وضعيت حمل و نقل رضايت دارند؟ موسسه گالوپ در نظرسنجي خويش در سال 2016 به اين مطلب پرداخته است كه نمودار رضايت مردم ايران در مقايسه با 19 كشور خاورميانه و آفريقاي شمالي به صورت زير است:

 همانطور كه از نمودار مشخص است، 64درصد مردم ايران از وضعيت حمل و نقل عمومي شهر يا محل زندگي شان رضايت دارند. رتبه ايران در اين مقوله از ميان كشورهاي خاورميانه و افريقاي شمالي از جمله الجزيره، بحرين، قبرس، مصر، عراق، رژيم صهيونيستي، اردن، كويت، لبنان، ليبي، موروكو، قبرس شمالي، عمان، فلسطين، قطر، عربستان سعودي، سوريه، تانزانيا، تركيه، امارات متحده عربي و يمن، 8 است.

باتوجه به اين كه از جهت نتايج و روش ها نمي توان نتيجه دقيقي از اين داده ها استخراج كرد، لذا ضروري است در اين خصوص كار پژوهشي نظرسنجي صورت پذيرد. اما كدام دستگاه متولي انجام اين امر خواهد بود؟

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir