نتیجه نظرسنجی از مردم یوگسلاوی؛ جامعه چندفرهنگی بهتر از یک جامعه همگن
نتیجه نظرسنجی از مردم یوگسلاوی؛ جامعه چندفرهنگی بهتر از یک جامعه همگن
یکشنبه, 07 خرداد,1396

نتیجه نظرسنجی از مردم یوگسلاوی؛ جامعه چندفرهنگی بهتر از یک جامعه همگن


اکثریت بزرگی از مردم در سه کشور بوسنی، صربستان و کرواسی که سابقا عضوی از یوگسلاوی بودند، اینک به این باور رسیده اند که یک جامعه چندفرهنگی بهتر از یک جامعه همگن به لحاظ قومی و مذهبی است.

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از شفقنا، کشور یوگسلاوی سابق بیشتر دوران دهه 1990 را در نزاع و نابسامانی به سر می برد؛ چرا که با وقوع مجموعه ای از جنگ های داخلی، نهایتا این کشور به چندین کشور تجزیه گردید که هر کدام دارای آرایش قومی و مذهبی خاص خود هستند.

اما نتایج یک پژوهش که از سوی موسسه پیو در سه کشور بزرگی که سابقا عضوی از یوگسلاوی بودند انجام شده، نشان می دهد که به طور کلی به نظر می رسد بیشتر مردم بوسنی، کرواسی و صربستان خواهان اشتراک جوامعشان با گروه های قومی و مذهبی متفاوت از خودشان هستند. این دیدگاه نسبت به زمانی که جنگ های یوگسلاوی در جریان بود، تغییر کرده است.

نتایج این پژوهش که بخشی از بررسی گسترده تری در زمینه مذهب در اروپای مرکزی و شرقی است، بیانگر آنست که بوسنی گرچه کوچکترین کشور یوگسلاوی سابق از نظر جمعیت و وسعت است اما دارای بیشترین تنوع مذهبی می باشد. به طوریکه حدود نیمی از بزرگسالان آن خود را مسلمان و یک سوم آنها خود را مسیحی ارتدوکس معرفی می کنند. هر کدام از دو کشور کرواسی و صربستان دارای یک مذهبی غالب هستند: بیش از 80 درصد بزرگسالان کرواسی مسیحی کاتولیک و همین سهم از بزرگسالان صربستان مسیحی ارتدوکس هستند.

در حالیکه مذهب اکثریت در هر سه این کشورها از هم متمایز است اما اینک اکثریت بزرگی در تمامی این سه کشور به این باور رسیده اند که یک جامعه چندفرهنگی بهتر از یک جامعه همگن به لحاظ قومی و مذهبی است. در حدود سه چهارم مردم بوسنی (73 درصد)، دو سوم مردم صربستان (۶۶ درصد) و کرواسی (۶۵ درصد) موافق این عبارت هستند که «برای ما بهتر است جامعه مان متشکل از مردمانی دارای ملیت ها، مذاهب و فرهنگ های متفاوت باشد.»

در میان 18 کشوری که موسسه پیو در منطقه مرکزی و شرق اروپا مورد بررسی داده، این عقیده در این سه کشور بیشترین شیوع را دارد. در بسیاری از کشورهای دیگر این منطقه، دیدگاه غالب آنست که اگر تنوع قومی و مذهبی کمتر باشد، جامعه بهتری خواهیم داشت.

این پژوهش همچنین به بررسی احساسات مردم نسبت به گروه های مذهبی خاص پرداخته و دریافته است که پذیرش گسترده ای برای تمامی گروه های مذهبی حاضر در این سه کشور به عنوان همسایه (سه چهارم) و شهروند (بیش از سه چهارم) در میان گروه های مذهبی دیگر وجود دارد. اما میزان پذیرش افراد دارای مذهب متفاوت به عنوان عضوی از خانواده کمتر است (حدود ۴0 درصد).

با این حال هنوز هم نشانه هایی از ملی گرایی قوی در برخی از این کشورها مشاهده می شود. اکثریت مردم صربستان (۵9 درصد) می گویند برای آنکه یک «صرب واقعی» باشی بسیار مهم است که مسیحی ارتدوکس باشی. به علاوه اکثریت مردم بوسنی (۶8 درصد) و صربستان (۶۵ درصد) با این عبارت موافق هستند که «مردم ما کامل نیستند اما فرهنگ ما برتر از دیگران است

منبع: پیو 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir