در مقايسه با ساير كشورها؛ رقابت مردم ايران در مشاركت انتخاباتي
در مقايسه با ساير كشورها؛ رقابت مردم ايران در مشاركت انتخاباتي
دوشنبه, 01 خرداد,1396

در مقايسه با ساير كشورها؛ رقابت مردم ايران در مشاركت انتخاباتي


در حالیکه مشارکت مردم ایران در انتخابات روز
29 اردیبهشت 96 به میزان 73 درصد بود، این عدد بالاتر از میزان مشارکت مردم بسیاری از کشورهای توسعه یافته از جمله ایالات متحده است.

مردم ایران با حضور ۴1 میلیون 220 هزار و 131 نفری خود در پای صندوق های رای در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر یک مشارکت حداکثری با 73 درصد را رقم زدند. البته میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نسبت به دور قبل قریب به پنج میلیون نفر بیشتر شده است اما با توجه به افزایش 10.5 درصدی واجدین شرایط رای دادن از سال 92 تا 96، درصد مشارکت مردم در این دو انتخابات روی 73 درصد ثابت مانده است.

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از شفقنا، در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم  3۶70۴1۵۶ نفر شرکت کرده بودند اما این رقم در سال جاری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به ۴1 میلیون 220 هزار و 131 رای افزایش یافت که گویای رشد 10.9 درصدی شرکت کنندگان در انتخابات است.

در انتخابات دوره گذشته ریاست جمهوری که در تاریخ خرداد 1392 برگزار شد، تعداد واجدین شرایط رای دادن 50 میلیون و ۴83 هزار و 192 نفر بود. اما تعداد واجدین شرایط رای دادن در انتخابات 29 اردیبهشت امسال را ۵۶ میلیون و ۴10 هزارو 234 نفر بود.

مشارکت 73 درصدی مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری در حالی رقم خورد که میزان مشارکت مردم در انتخابات بسیاری از کشورهای توسعه یافته از جمله ایالات متحده کمتر از این میزان است.

در حالی که رسانه های آمریکایی در روزهای اخیر دموکراتیک بودن نظام انتخاباتی ایران را زیر سوال برده بودند، اما مشارکت چشمگیر مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری خود که تقریبا بیش از 18 درصد میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور است، نشاندهنده رضایت و اعتماد بیشتر مردم ایران به نظام سیاسی و انتخاباتی کشور خود در مقایسه با مردم آمریکاست.

 موسسه تحقیقات پیو با انتشار گزارشی در هفته گذشته اعلام داشت که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا ۵۵٫7 درصد واجدین شرایط رای دهی در آمریکا به پای صندوق های رای رفته اند. این عدد نسبت به سال 2012 رشد اندکی داشته اما به رکورد سال2008 که 58.3 درصد بود، نرسیده است. به علاوه این میزان مشارکت کمتر از مشارکت معمول در بسیاری از دیگر کشورهای دارای دموکراسی پیشرفته است.

بنابر گزارش اداره آمار آمریکا در سال 201۶ تعداد 2۴۵٫۵ میلیون آمریکایی در سن قانونی برای رای دادن بودند اما حدود 157٫۶ میلیون نفر از ایشان برای رای دهی ثبت نام کردند که از این میزان نیز 86.8 درصد در روز رای گیری به پای صندوق های رای آمدند.

 مشارکت ۵۵٫7 درصدی مردم آمریکا در انتخابات سال 2016 این کشور را عقب تر از بسیاری از کشورهای همرده او در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی قرار داده که اکثریت اعضای آن کشورهای بسیار پیشرفته و دموکراتیک هستند. به طوریکه ایالات متحده از نظر میزان مشارکت در انتخابات در میان کشور عضو این سازمان، رتبه 28 را به خود اختصاص داده است.

بالاترین نرخ مشارکت در انتخابات در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در اختیار بلژیک (87.2 درصد)، سوئد (82٫۶ درصد) و دانمارک (80.3درصد) قرار دارد. میزان مشارکت در همه پرسی قانون اساسی در ترکیه که ماه گذشته برگزار شد نیز ٫۴ درصد بود.

از جمله کشورهای توسعه یافته که مشارکت انتخاباتی در آنها کمتر از ایران است می توان به فرانسه (۶7.9 درصد)، آلمان (۶۶٫1 درصد)، اتریش (۶۵٫9 درصد)، انگلیس (۶۵٫۴ درصد)، کانادا (۶2.1 درصد) و ژاپن (۵2 درصد) اشاره کرد.

در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، سوییس به طور ثابت کمترین مشارکت را تجربه کرده است به طوریکه در انتخابات قانونگذاری سال 2015 این کشور، مشارکت مردم کمتر از 39 درصد واجدین شرایط بود.

منابع: خبرآنلاین، پیو 

.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir