نبض تلگرام همچنان میزند؛ از هر 10 ایرانی 6 نفر عضو آن هستند
به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در بهمن ماه سال 9۵ اقدام به اجرای نظرسنجی ملی در خصوص سنجش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و نگرش مردم به این شبکهها از طریق تلفنی و با حجم نمونه 1500 نفر کرد. نتایج این نظرسنجی نشان میدهد از هر 10 ایرانی شش نفر در شبکههای اجتماعی عضویت دارند، شبکه تلگرام در صدر شبکههای اجتماعی قرار دارد و بیشترین افراد عضو نیز از میان افراد تحصیل کرده دانشگاهی هستند.
علاوه بر آن نتایج این نظرسنجی نشان میدهد در حال حاضر 59.7 درصد افراد بالای 12 سال کشور حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند که نسبت به آذرماه سال 9۴ رشد هفت درصدی داشته است. مردان نسبت به زنان پنج درصد بیشتر عضو شبکههای اجتماعی هستند و از بین گروههای سنی، گروه سنی جوان (18 تا 29 سال) با 81 درصد بیشترین عضویت را در شبکههای اجتماعی دارا هستند. گروه سنی 12 تا 17 سال با ۶7 درصد، گروه سنی 30 تا ۴9 سال با ۶3 درصد و گروه سنی 50 سال به بالا با 2۵ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
در نظرسنجی ملی ایسپا در سال 9۴، 38 درصد مردم کشور عضو تلگرام بودهاند که سال 95 با افزایش 17 درصدی به ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در سال 9۴، 17 درصد مردم عضو اینستاگرام بودهاند که این میزان در سال 9۵ با رشد ۶ درصدی به 23 درصد افزایش پیدا کرده است.
میزان عضویت مردم در واتسآپ 1۴ درصد، فیس بوک چهار درصد، وایبر دو درصد، گوگل پلاس دو درصد و شبکههای تانگو، توییتر و ویچت هر کدام نیز کمتر از یک درصد بوده است. درواقع تلگرام و اینستاگرام از روند صعودی میزان کاربر برخوردار هستند و سایر شبکههای اجتماعی مجازی از سال گذشته تاکنون با کاهش عضویت مواجه بودهاند.
سرانه مصرف شبکههای اجتماعی در طول شبانهروز توسط مردم 72 دقیقه بر حسب کل نمونه و 120 دقیقه بر حسب استفادهکنندگان است. 90.8 درصد پاسخگویانی که عضو حداقل یک شبکه اجتماعی بودهاند، اظهار کردهاند با استفاده از موبایل هوشمند از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و در مرحله بعد با فاصله زیادی، حدود 10 درصد گفتهاند از کامپیوتر یا لپتاپ و ۴.2 درصد از تبلت استفاده میکنند. در این سوال پاسخگو میتوانسته چند مورد را انتخاب کند.