61.7درصد مشکل خانواده های بیماران ام اس، بالا بودن هزینه های دارو و درمان
61.7درصد مشکل خانواده های بیماران ام اس، بالا بودن هزینه های دارو و درمان
دوشنبه, 18 اردیبهشت,1396

61.7درصد مشکل خانواده های بیماران ام اس، بالا بودن هزینه های دارو و درمان

به گزارش روابط عمومی ایسپا؛ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در اردیبهشت سال 1393به  بررسي ميزان آشنايي مردم با بيماري MS (مطالعه شهر تهران) پرداخته است.


 بیماری MS یاMultiple sclerosis) ) یکی از شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب بوده که هزاران نفر در ایران به آن مبتلا هستند. این بیماری از نظر بالینی با درگیری قسمت‌های مختلف سیستم اعصاب مرکزی در زمان های مختلف مشخص می گردد. بدین شرط که دیگر اختلالات عمل چند کانونی سیستم اعصاب مرکزی رد شده باشد. بیشترین میزان بروز در بین افراد 20-40 ساله است. این بیماری، از جمله بیماری‌هایی است که علت مشخصی ندارد.

  با توجه به رشد این بیماری در ایران و مشکلاتی که گریبان گیر مبتلایان این بیماری و خانواده‌های آنان است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در ادامه رصد مسائل روز جامعه در قالب ساسله نظرسنجی‌های خود، شناخت این بیماری در بین افکار عمومی و مشکلات ناشی از آن را در بین شهروندان در اردیبهشت سال جاری مورد بررسی قرار داده است که یافته‌های آن در گزارش حاضر آمده است.


نتایج طرح نظرسنجی حاضر که در بین 49.7 درصد از زنان و 50.3 درصد از مردان در بین گروه‌های مختلف سنی انجام شده است نشان داد که اکثر شهروندان یعنی 83.4 درصد شهروندان اظهار داشته‌‌اند نام بیماری «MS» را شنیده‌اند و فقط 16.6 درصد پاسخگویان نام این بیماری را نشنیده بوده‌اند و هیچ شناختی از آن نداشتند. که از کل 83.4 درصد آشنا با این بیماری، 48.7 درصد طریق آشنایی خود را تلویزیون، 23.7 درصد دوستان و آشنایان، و 23.2 درصد نیز ابتلای یکی از نزدیکان یا آشنایان را روش آشنایی خود با بیماری «ام‌اس» اعلام کرده‌اند.

مهمترین مشکلات خانواده‌های بیماران ام‌اس، یکی از محورهای اساسی این نظرسنجی در سوال از شهروندان بود که درصد کثیری از شهروندان یعنی 61.7 درصد «هزینه‌های بالای دارو و درمان» را مهمترین مشکل خانواده‌های این بیماران دانسته‌اند. مشکلات و معضلات روحی ناشی از این بیماری با 16 درصد، نیاز به مراقبت تمام مدت از فرد بیمار با 11.7 درصد و نبود نهادهای متولی حمایت از بیماران ام‌اس با 11.2 درصد به ترتیب به عنوان سایر مشکلات خانواده‌های بیماران ام‌اس شناسایی شده‌اند.

همچنین 43 درصد مردم اطلاع رسانی در خصوص بیماری ام اس را ضعیف ارزیابی کرده اند.  24 درصد اطلاع رسانی را خوب و مابقی نیز نظر بینابین دارند.

61.7درصد مشکل خانواده های بیماران ام اس، بالا بودن هزینه های دارو و درمان
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir