میلیون ها زن؛ در سراسر جهان دوست دارند به نیروی کار بپیوندند
میلیون ها زن؛ در سراسر جهان دوست دارند به نیروی کار بپیوندند
یکشنبه, 10 اردیبهشت,1396

سرویس ترجمه ایسپا:

میلیونها زن؛ در سراسر جهان دوست دارند به نیروی کار بپیوندند.

نظرسنجی جهانی گالوپ، 2016[1]

  - 70 درصد از زنان و 66 درصد از مردان ترجیح می‌دهند که زنان شغل با درآمد داشته باشند.

 - 58 درصد از زنان غیرشاغل می‌خواهند که شغل‌های با درآمد داشته باشند.

         -41 درصد از زنان مایل به کار و مراقبت از خانواده خود هستند.   

اگرچه زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، به سختی نیمی از آنها امروز به عنوان نیروی کار فعال هستند و نتایج نظرسنجی‌های گالوپ نشان می‌دهد این چیزی نیست که بیشتر زنان یا مردان در سطح جهان می‌خواهند. 70 درصد زنان در سطح جهان و 66 درصد مردان اظهار کرده‌اند که ترجیح می دهند زنان در کارهای دارای درآمد فعال باشند.

طی سوالی از زنان پرسیده شده است شما ترجیح میدهید در یک کار با درآمد شاغل باشید، یا در خانه بمانید و کارهای مربوط به خانه را انجام دهید یا هردو؟ همچنین از مردان پرسیده شده است شما ترجیح می‌دهید که زنان خانواده‌تان در یک کار با درآمد شاغل باشند، یا در خانه بمانند و کارهای مربوط به خانه را انجام دهند یا هردوکار را باهم انجام دهند؟

نتایج ارائه شده در این گزارش بخش کوچکی از گزارش سازمان بین‌المللی کار و گالوپ – با عنوان به سوی آینده‌ای بهتر برای زنان و کار: صدای زنان و مردان _ می‌باشد. در این گزارش به بررسی احساس و فکر مردان و زنان در مورد زنان و کار در سراسر جهان پرداخته شده است.

در سال 2016، گالوپ از حدود 149000 زن و مرد در 142  کشور و منطقه در مورد نگرش آنها نسبت به زنان و دنیای کار سوالاتی پرسیده است. سوالات برای زنان و مردان طیف وسیعی از موضوعات را شامل شده است که زنان در بازار کار در کشور و منطقه خود با آن‌ها مواجه هستند.

در حالیکه نتایج گزارش نشان می‌دهد برابری جنسیتی هنوز دور از دسترس است، داده‌ها نشان می‌دهند معمولا نگرش زنان و مردان به این موضوع دور از هم نیست. از هر 10 زن در جهان سه نفر ترجیح می‌دهند کار دارای درآمد داشته باشند (29%) و درصد مشابهی ترجیح می‌دهند در خانه باشند (27 درصد) و از هر 10 زن 4 نفر ترجیح می‌دهند هردو کار را باهم انجام دهند (41 درصد). مردان نیز خواسته‌های مشابهی برای زنان خانواده‌شان داشته‌اند. 28 درصد مردان دوست داشته‌اند زنان کار با درآمد داشته باشند، 29 درصد دوست داشته‌اند زنان فقط کار خانه انجام دهند و 38 درصد نیز ترجیح می‌دادند هردو به صورت همزمان باشد.

در مناطقی مانند شمال، جنوب و غرب اروپا که مردان و زنان بیشتر مایل هستند زنان در مشاغل دارای درآمد مشغول باشند، در نتایج فاصله‌های جنسیتی وجود ندارد. حدود 90 درصد زنان و مردان این مناطق اعلام کرده‌اند زنان باید فقط در مشاغل دارای درآمد کار کنند و یا هم کار دارای درآمد داشته باشند و هم به کارهای خانه رسیدگی کنند. در داده‌های زنان و مردان این منطقه شکافی وجود ندارد در مناطقی مثل کشورهای جنوب صحرای آفریقا، امریکا لاتین و کارائیب، شمال امریکا و آسیای شرقی شکاف جنسی بسیار محدود است.

در همین زمان، نتایج نشان می‌دهد در چند منطقه تفکیک‌های جنسیتی وجود دارد که می‌تواند منعکس کننده فشارهای فرهنگی و نقش سنتی مرد به عنوان رئیس باشد و مشارکت زنان در نیروی کار پایین است. برای مثال، اکثریت مردان در شمال آفریقا (51 درصد)- که بالاترین درصد در سراسر جهان است- و تقریبا نیمی از مردان در کشورهای عربی (45 درصد) ترجیح می‌دهند که زنان در خانه بمانند و این با آنچه که زنان در این مناطق احساس می‌کنند در تضاد است. 32 درصد زنان در شمال آفریقا و 36 درصد زنان کشورهای عربی گفته‌اند که زنان فقط باید در خانه بمانند.

نتایج این گزارش برگرفته از مصاحبه‌های تلفنی و رودررو در 142 کشور می‌باشد و در سال 2016 اجرا شده است. اندازه نهایی نمونه نیز 148724 بوده است که به طور متوسط در هر کشور از 1000 نفر که حداقل 15 سال سن داشته‌اند نظرسنجی شده است و بر اساس اندازه جمعیت داده‌ها وزن‌دهی شده‌اند و می‌توان گفت ارقام نماینده‌ای از کل جمعیت بزرگسالان در هر منطقه می‌باشد.

ترجمه: حدیث میرزامحمدی، پژوهشگر ایسپا

 

 

 



[1] by Julie Ray and  Neli Esipova

 

 

میلیون ها زن؛ در سراسر جهان دوست دارند به نیروی کار بپیوندند
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir