پیو؛ افزایش خشونت علیه گروه های مذهبی در سال 201۵
 پیو؛ افزایش خشونت علیه گروه های مذهبی در سال 201۵
یکشنبه, 27 فروردین,1396

 پیو؛ افزایش خشونت علیه گروه های مذهبی در سال 2015

آزار و اذیت پیروان گروه های مذهبی از سوی دولت ها در طی سال 2015 در سراسر جهان افزایش شدیدی داشته است. این افزایش به ویژه در اروپا بیش از سایر نقاط جهان گزارش شده است؛ قاره ای که در بیش از نیمی از کشورهای آن (53درصد) افزایش آزار مذهبی دولتی نسبت به سال قبل از آن دیده شده است.

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از شفقنا، مطالعه مرکز پژوهش های پیو بر موضوع محدودیت های مذهبی در جهان نشان می دهد که دولت های 38 کشور اروپایی ( درصد) در سال 2015 آزار و اذیت محدود یا گسترده بر گروه های مذهبی داخل مرز خود روا داشته اند به طوریکه از این میان دولت های کشور اروپایی (۵3 درصد) به نوعی از زور و اجبار علیه گروه های مذهبی استفاده کرده اند.

افزایش خشونت و آزار گروه های مذهبی در اروپا در طی سال 201۵ در حالی اتفاق افتاد که در این سال رکورد درخواست 1.3 میلیون مهاجر برای پناهجویی در این قاره شکسته شد. بیش از نیمی از این پناهجویان از کشورهای مسلمان همچون سوریه، افغانستان و عراق آمده بودند. درحالیکه بسیاری از اقدامات دولت ها ناشی از تنش های بلندمدت مابین جوامع مذهبی و دولت های اروپایی بود، اقدامات برخی نیز بر این جمعیت تازه رسیده متمرکز شد.

علاوه بر ثبت رکورد بیشترین افزایش در آزار دولتی و استفاده از زور علیه گروه های مذهبی، اروپا همچنین دومین منطقه ایست که بیشترین ارتکاب به این اقدامات را داشته است (89 درصد). تنها در خاورمیانه و شمال آفریقا ( درصد) این اقدامات از اروپا بیشتر بوده است. کشورهای واقع در آفریقای جنوب صحرا، کشورهای آمریکایی و آسیای حوزه اقیانوس آرام، کمترین سهم از آزار دولتی و استفاده از زور علیه گروه های مذهبی را داشته اند، گرچه در هر یک از این مناطق نیز از هر ده کشور بیش از 7 کشور گونه ای از این محدودیت های دولتی را اعمال کرده اند.

در این بررسی منظور از آزار و اذیت دولتی، قانون شکنی دولت علیه یک گروه مذهبی یا یک شخص به دلیل هویت مذهبی آنهاست. این آزار و اذیت می تواند شامل تهدید فیزیکی، جدا کردن مردم از هم با هدف سخت شدن زندگی یا انجام آداب مذهبی یا اظهارنظرهای منفی در معرض افکار عمومی باشد که از سوی دولت یا مقامات دولتی انجام می شود. استفاده از زور و اجبار دولتی می تواند شامل اقدامات یا سیاست هایی باشد که منجر به آسیب دارایی های شخصی یا مذهبی، دستگیری و بازداشت، جابه جا کردن، تهاجم یا مرگ می شود.

در مجموع 32دولت اروپایی (71 درصد) در طی سال 201۵ موجب آزار مسلمانان شده اند که این عدد در سال قبل از آن 27 دولت (۶0 درصد) بود. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین سهم کشورهایی را در بردارند که مسلمانان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند ( درصد). در این منطقه نیز سهم دولت های آزاردهنده مسلمانان نسبت به سال 2014  ده درصد افزایش داشته است.

منبع:پیو

 

 

نظرسنجی پیو؛ افزایش خشونت علیه گروه های مذهبی در سال 201۵
نظرسنجی پیو؛ افزایش خشونت علیه گروه های مذهبی در سال 201۵
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir