نتايج جالب يك نظرسنجي از مردم عراق؛ واكنش به فرمان ممنوعيت ورود مسلمانان به امريكا توسط ترامپ
نتايج جالب يك نظرسنجي از مردم عراق؛ واكنش به فرمان ممنوعيت ورود مسلمانان به امريكا توسط ترامپ
یکشنبه, 06 فروردین,1396

سرویس ترجمه ایسپا:

نتایج جالب یک نظرسنجی از مردم عراق؛ واکنش شهروندان عراقی به فرمان اجرایی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک امریکا

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا در کمپین­ های انتخاباتی خود قول ممنوعیت سفر مسلمانان به ایالات متحده امریکا را داده بود تا امنیت جامع در محل، جهت به حداقل رساندن خطر ورود تروریست ­ها به خاک ایالات متحده تحت عنوان پناهنده یا از طریق ویزا، برقرار گردد. مدت کوتاهی بعد از مراسم تحلیف، ترامپ یک فرمان اجرایی برای ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان (عراق، ایران، سوریه، یمن، سومالی، لیبی و سودان) را امضاء کرد.

فرمان اجرایی ترامپ، به دلایل مختلف انتقادات زیادی را به خود جلب کرد. بسیاری از منتقدان با اصل ممنوعیت ورود گروهی از مردم به کشور امریکا مخالف و آن را یک تنبیه و مجازات جمعی قلمداد کردند. گروه دیگری از مخالفان معتقدند، ممنوعیت ورود شهروندان کشورهایی که در مسأله تروریسم امریکا دخالتی ندارند، پذیرفته شده نیست. این در حالی است که کشورهای دیگر نظیر عربستان سعودی دخالت مستقیم در حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 داشتند. انتقاد اول شاید قابل بحث باشد. چون بالاخره شهروندان مشخصی هستند که در اقدامات و برنامه ­های تروریستی در خاک امریکا شرکت دارند. اما ادعای دوم پذیرفتنی است. مدارکی وجود دارد که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و روسیه شهروندانی دارد که در اقدامات تروریستی در خاک امریکا نقش دارند و برخی از آن­ها به گروه تروریستی داعش پیوستند.

پس از این اتفاقات، گروهی از پژوهشگران و محققان در کشور عراق حاضر شدند تا واکنش افکار عمومی و مردم عراق را در خصوص این فرمان و در قالب نظرسنجی، مورد بررسی قرار دهند. نظرسنجی در سه استان از عراق (کربلا، نجف و بابل) انجام گرفت و افراد به صورت تصادفی انتخاب شدند. یک سوم پاسخگویان و مشارکت­ کنندگان در نظرسنجی را زنان و دو سوم را مردان تشکیل دادند. سن بیشتر پاسخگویان بین 35-18 سال است و 9 درصد از آن­ها بالای 46 سال سن دارند. همچنین سطح تحصیلات پاسخگویان از میانگین سطح تحصیلات در کشور عراق بالاتر است؛ 67 درصد از پاسخگویان تحصیلات دانشگاهی دارند.

از پاسخگویان در مورد مهم­ترین رسانه که اخبار مربوط به ممنوعیت سفر را پوشش می­داد، پرسیده شد. بیشتر پاسخگویان (50 درصد) رسانه­ های اجتماعی را مهم­ترین رسانه در پوشش اخبار معرفی کردند. 22 درصد رسانه­ های عراقی، 20 درصد رسانه ­های عربی و 7 درصد رسانه ­های غربی را معرفی کردند. همچنین 1 درصد از شهروندان به این سوال پاسخ ندادند.

در قالب سوالی دیگر از افراد پرسیده شد که مهم­ترین هدف و علت این تصمیم (ممنوعیت ورود شهروندان عراقی به امریکا) چیست؟ 42 درصد از پاسخگویان معتقدند که این تصمیم نژادپرستانه بوده است. 59 درصد معتقدند که نفرت و کینه علیه مسلمانان عامل این تصمیم بوده است. 47 درصد گفتند که این یک تصمیم مبتنی بر سیاست داخلی بوده و 33 درصد بیان کردند که علت آن ملاحظات امنیتی بوده است.  گفتنی است این پرسش چندپاسخی بوده است.

در قالب سوال دیگری از مردم عراق پرسیده شد که آیا شهروندان عراقی که به خاک امریکا سفر می ­کنند، یک تهدید امنیتی برای آن محسوب می­ شوند؟ 68 درصد از پاسخگویان چنین نظری ندارند و مخالف هستند. 25 درصد از پاسخگویان گفتند «بله، تعداد کمی از شهروندان عراقی، تهدید امنیتی محسوب می­ شوند» و 7 درصد بیان کردند «بله، بیشتر شهروندان عراقی که به امریکا سفر می­کنند یک تهدید امنیتی» برای این کشور هستند.

از افراد نمونه پرسیده شد، به نظر شما چه کشورهای دیگری باید به این لیست (عراق، ایران، سوریه، یمن، سومالی، لیبی و سودان) اضافه شود؟ 51 درصد از پاسخگویان بیان کردند که نباید کشوری به این لیست اضافه شود. 46 درصد معتقدند کشورهای حوزه خلیج فارس و 3 درصد کشورهای دیگر (اسرائیل، پاکستان، ترکیه، تونس و ...) باید به این لیست اضافه شود.

به عنوان آخرین سوال از شهروندان عراقی پرسیده شد که به نظر آنها حکومت عراق باید واکنش متقابل داشته باشد و از ورود شهروندان امریکایی جلوگیری کند؟ 52 درصد معتقدند که حکومت عراق باید واکنش متقابلی نشان دهد و از ورود شهروندان امریکایی به خاک عراق جلوگیری کند. در مقابل 45 درصد چنین نظری ندارند و مخالف این اقدام هستند. 3 درصد هم به این پرسش پاسخ ندادند.

 

تدوین و ترجمه: ابراهیم شیرعلی، پژوهشگر ایسپا

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir