نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد: مردم خواهان نظارت و ساماندهی فضای مجازی
نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد: مردم خواهان نظارت و ساماندهی فضای مجازی
چهار شنبه, 18 اسفند,1395

نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد: مردم خواهان نظارت و ساماندهی فضای مجازی

به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در یک نظرسنجی ملی در بهمن 1395 به طرح سؤالاتی از مردم در خصوص شبکه­ های اجتماعی پرداخته است. این نظرسنجی به شیوه تلفنی با حجم نمونه 1500 نفر انجام گرفته است. 72 درصد پاسخگویان ساکن شهرها و 28 درصد ساکن روستا بوده­اند. 50 درصد نمونه مرد و 50 درصد زن بوده­اند.  پاسخگویان حاضر در این نظرسنجی از 12 سال به بالا بوده و میانگین سنی پاسخگویان 38 سال بوده است.

در بخشی از نظرسنجی به محتوای مورد استفاده مردم در شبکه های اجتماعی پرداخته شده است. در این خصوص از اعضای شبکه‌های اجتماعی مجازی خواسته شده که اعلام کنند محتوای گروه­ها یا کانال هایی که عضو هستند بیشتر از چه موضوعاتی تشکیل شده است. در این سؤال پاسخگویان می توانستند از بین گزینه های موجود سه گزینه را انتخاب نمایند. بر این اساس 35 درصد پاسخگویان اعلام کرده­اند در کانال ها یا گروه هایی که عضو هستند بیشتر مطالب علمی رد و بدل می شود. اخبار خانوادگی با 32 درصد، اخبار و تحلیل‌های سیاسی با 28 درصد، طنز و جوک با 24 درصد، آشپزی با 16 درصد، مطالب ورزشی با مطالب 14 درصد، موسیقی با 14 درصد، مطالب دینی با 12 درصد، خرید و فروش و بازار با 9 درصد و مسائل جنسی با 2 درصد در رتبه­های بعدی جای گرفته­اند. شایان ذکر است که سال گذشته حدود 67 درصد مردم گفته بودند طنز و جوک جزو سه موضوع اصلی آن‌ها در فضای مجازی می­باشد که امسال این میزان کاهش چشمگیری داشته است.

در سؤالی دیگر در همین زمینه از پاسخگویانی که عضو تلگرام هستند پرسیده شد چه مطالبی را بیشتر فوروارد می­کنند که این دسته از پاسخگویان می‌توانستند تا سه مورد پاسخ دهند. 28.8 درصد کاربران تلگرام گفته‌اند بیشتر مطالب علمی را فوروارد می‌کنند. 20.2 درصد مطالب طنز و جوک، 13.9 درصد اخبار و تحليل‌هاي سياسي و 11.7 درصد اخبار خانوادگی را ارسال می‌کنند. 19.1 درصد از کاربران تلگرام گفته‌اند هیچ مطلبی را فوروارد نمی‌کنند. در ادامه دو سوال قبلی، از کاربران تلگرام(کاربرانی که مطالبی را فوروارد می‌کردند) سوال شده است تا چه حد صحت و سقم مطالب ارسالی را بررسی می‌کنید که در این مورد  35.5 درصد گفته‌اند در حد زیاد و خیلی زیاد، 17.1 درصد در حد متوسط و 39.6 درصد نیز در حد کمی، صحت و سقم مطالب ارسالی را بررسی می‌کنند. 7.9 درصد از آنها نیز به این سوال پاسخی ارائه نداده‌اند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی در خصوص نگرش مردم در مورد شبکه‌های اجتماعی پرسیده شده که در مجموع 41 درصد این شبکه‌ها را مفید و 48 درصد آن را آسیب‌رسان معرفی کرده‌اند و 11 درصد نیز در این زمینه نظری نداشته‌اند. اگر فقط کسانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند در نظر گرفته شود 54 درصد آن را مفید و 43 درصد آن را آسیب‌رسان ارزیابی کرده‌اند.

نحوه مواجهه دولت با شبکه‌های اجتماعی نیز جزو محورهای این نظرسنجی بوده است که بر این اساس 62 درصد مردم اعلام کرده‌اند شبکه‌های اجتماعی مجازی باید ساماندهی و نظارت شود، حدود 12 درصد اعلام کرده­اند این فضا نیاز به مدیریت ندارد و دولت نباید در آن دخالت کند و در نهایت 12 درصد نیز معتقد بوده­اند شبکه های اجتماعی مجازی باید فیلتر شوند.

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir