رشد منفی رقبای ایران
رشد منفی رقبای ایران
شنبه, 07 اسفند,1395

رشد منفی رقبای ایران

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از دنیای اقتصاد، موسسه رتبه‌سنجی مودیز چشم‌انداز اقتصاد کلان جهان در 2018-2017 را منتشر کرد.


موسسه رتبه‌سنجی مودیز، یکی از سه موسسه معتبر رتبه‌سنجی در جهان، روز پنجشنبه گزارشی را با عنوان گزارش «چشم‌انداز کلان جهان 2018-2017» منتشر کرد. در این گزارش 15 صفحه‌ای، چشم‌انداز اقتصاد کلان جهان مورد پیش‌بینی قرار گرفته و به برخی عوامل شکل‌دهنده تغییرات و اثرات آنها بر اقتصادها اشاره شده است.مودیز در این گزارش پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی جهان در حد ملایمی ادامه خواهد یافت و این رشد در کشورهای عضو گروه 20، به 3 درصد در سال جاری میلادی و سال پس از آن خواهد رسید این در حالی است که این رشد در سال 2016 معادل 6/ 2 درصد بوده است.

مودیز در این گزارش نوشته است ما نسبت به گزارش ماه نوامبر خود، پیش‌بینی‌‌مان از تولید ناخالص داخلی آمریکا را افزایش دادیم تا نتایج محرک‌های مالی را منعکس کنیم. بر این اساس اقتصاد آمریکا در سال 2017 رشد 4/ 2 درصدی و برای سال 2018 رشد 5/ 2 درصدی را تجربه خواهد کرد. پیش‌بینی مودیز از رشد اقتصادی آلمان هم افزایش یافته و به 6/ 1 درصد برای هر یک از سال‌های 2017 و 2018 رسیده است. اما پیش‌بینی‌ مودیز از رشد اقتصادی مکزیک، هندوستان و عربستان سعودی دچار افت شده است که مربوط به وضعیت ویژه هریک از این کشورهاست. بنا به این گزارش، انتظار می‌رود نرخ تورم در کشورهای پیشرفته افزایش یابد و در برخی از بازارهای نوظهور تعدیل شود. بر این اساس، رشد اقتصادی کشورهای گروه 20 هم در سال 2017 و 2018 به حدود 3 درصد افزایش خواهد یافت که مشابه سال 2015 و بسیار بهتر از سال 2016 خواهد بود. بر این اساس، مودیز انتظار دارد پس از گذشت پنج سال از کاهش مداوم رشد اقتصادی، رشد بازارهای نوظهور گروه 20 کمی افزایش یابد و به‌خصوص برزیل و روسیه از رکود خارج می‌شوند و رشد آنها در سال‌های 2017 و 2018 به حدود 5 درصد خواهد رسید. البته تفاوت‌های زیادی بین کشورهای این گروه خواهد بود. بسیاری از اقتصادهای پیشرفته موفق خواهند شد در حد پتانسیل‌های فعلی‌شان یا حتی کمی بیشتر از آن رشد کنند اما میانگین رشد این گروه از کشورها حدود 2 درصد در سال‌های 2017 و 2018 خواهد بود.

 پیش‌بینی رشد منفی عربستان

در گزارش جدید مودیز رشد اقتصادی عربستان نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهشی شده است. بر این اساس، عربستان سعودی که در سال 2015 رشد اقتصادی 1/ 4 درصدی را تجربه کرده بود، در سال 2016 شاهد رشد 4/ 1 درصدی بوده است و برآوردها نشان می‌دهد این رشد در سال جاری میلادی به محدوده منفی می‌رسد و عربستان در این سال رشد منفی 2/ 0 درصدی را تجربه خواهد کرد. این رشد برای سال 2018 برابر با 7/ 1 درصد پیش‌بینی شده است. این در شرایطی است که بانک جهانی در آخرین پیش‌بینی خود برای ایران این رشد را در سال جاری میلادی 2/ 5 و برای سال 2018 برابر با 8/ 4 و برای سال 2019 برابر با 5/ 4 درصد پیش‌بینی کرده که نسبت به گزارش پیشین خود رشد ایران را افزایش داده بود.

 آمریکا و نااطمینانی ناشی از سیاست‌هایش

مودیز با اشاره به سایه نااطمینانی از سیاست‌گذاری‌های آمریکا بر اقتصاد جهان، در مورد آمریکا پیش‌بینی کرده است که فدرال رزرو در سال 2017 نرخ بهره بین بانکی را طی سه تا چهار مرحله 75/ 0 درصد تا یک درصد افزایش خواهد داد و این در شرایطی است که این اقتصاد تحت تاثیر سایر عوامل به‌ویژه نااطمینانی از سیاست‌ها یا اقدامات اشتباه نیز قرار خواهد داشت. این به آن معناست که انتظار می‌رود فدرال رزرو جانب احتیاط را نگه‌دارد و در کوتاه‌مدت نرخ تورم بالاتر از هدف را تحمل کند. مودیز همچنین اعلام کرده است که نااطمینانی‌های زیادی در پیش‌بینی‌های جهانی‌اش وجود دارد که علت همه این نااطمینانی‌ها تغییر در سیاست‌های آمریکا در چند موضوع داخلی و خارجی است که از جمله آنها می‌توان به تجارت و مهاجرت اشاره کرد. در عین حال مودیز پیش‌بینی کرده است که در نهایت تاثیر این تغییر سیاست‌ها بر اقتصاد جزئی خواهد بود.

 بازارهای نوظهور

بر اساس پیش‌بینی مودیز، ریسک‌های میان مدتی که بازارهای نوظهور را تهدید می‌کنند، شامل این موارد است:‌ افزایش نرخ بهره در بازارهای پیشرفته، به‌ویژه در آمریکا، افزایش ارزش دلار و حرکت به سمت سیاست‌های محدودکننده تجارت و مهاجرت در آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته. بنا به اعلام مودیز بازارهای نوظهور هم اکنون نیز در واکنش به کندی تجارت جهان و کاهش مداوم قیمت‌های کالاها خود را با شرایط منطبق کرده‌اند و هم اکنون نسبت به یک سال پیش قابلیت ایستادگی بیشتری را در برابر سیاست‌های انقباضی تدریجی آمریکا دارند. با وجود این اما چند بازار نوظهور در برابر افزایش نوسانات جریان سرمایه‌های برون‌مرزی طی سال‌های آینده آسیب‌پذیر خواهند بود. بر این اساس ترکیه طی سال‌های 2017 و 2018 به ترتیب رشد اقتصادی 3/ 2 درصد و 3 درصدی را تجربه خواهد کرد که این پیش‌بینی مودیز نسبت به پیش‌بینی قبلی تغییری را نشان نمی‌دهد.

 ریسک این پیش‌بینی‌ها

 

مودیز اعلام کرده است که 4 ریسک سیستمیک عمده، این پیش‌بینی‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهد: 1)ریسک اقتصاد جهان ناشی از تغییر در تجارت آمریکا 2) ریسک بازارهای مالی جهان و بازارهای نوظهور در صورتی که نرخ بهره آمریکا سریع‌تر از پیش‌بینی افزایش یابد یا ارزش دلار به شدت افزایش یابد 3) ریسک کاهش شدید سرعت در اقتصاد چین و 4) ریسک‌های سیاسی جدایی‌ها از اتحادیه اروپا و حوزه یورو.

رشد منفی رقبای ایران
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir