نتایج انتخابات 2017 فرانسه؛ آخرین نظرسنجی‌ها و احتمالات
نتایج انتخابات 2017 فرانسه؛ آخرین نظرسنجی‌ها و احتمالات
شنبه, 07 اسفند,1395

سرویس ترجمه ایسپا :

نتایج انتخابات 2017 فرانسه؛ آخرین نظرسنجی‌ها و احتمالات

نوشته رایس اسمیت

 

شانس پیروزی فیون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پس از رسواییِ [مالی] وی و همسرش، که با نام " پنلوپه گیت " شناخته شده‌است، پایین آمده است. در این نوشته تمام اتفاقات و نظرسنجی‌های اخیر در خصوص رهبر بعدی فرانسه  مورد بررسی قرار می گیرد.

نظرسنجیِ جدیدی که در 14 فوریه (26 بهمن) منتشر شد، نشان می‌دهد که لوپن همچنان پیشتاز بوده و احتمال کسب 26 درصد آرای مرحلۀ اول را دارد.

بر اساس نظرسنجی موسسه ُارپی  [1]   و رادیو کلاسیک[2]  امانوئل ماکرون با 22درصد آراء در جایگاه دوم نشسته است و فیون نیز در جایگاه سوم قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود  بنیت هامون با 16درصد در ردۀ چهارم قرار بگیرد.

با وجود پیشتازی ِ قطعی لوپن در دور اول رأی‌گیری، نظرسنجی ها  نشان می‌دهد که او به احتمال زیاد  در دور دوم انتخابات  ]رقابت[  را واگذار خواهد کرد اگر چه حمایت از او رو به افزایش است.

 در رقابت نهایی میان لوپن و ماکرون، پیش‌بینی می‌شود که ماکرون 60 درصد  آراء را کسب کند و اگر رقیب نهاییِ جبهۀ ملی لوپن ، فیون باشد، 57 درصد آراء از آن وی خواهد بود.

در پاسخ به پرسش «به‌نظر شما چه کسی رئیس جمهور منتخب خواهد بود؟» 34درصد از ماکرون، 21درصد از لوپن و 20 درصد از فیلون حمایت کرده اند که هفتۀ گذشته این ترتیب درست برعکس بود. آمون نیز همچنان 12درصد حمایت‌ها را داراست.

وقتی از مشارکت‌کننده‌ها سوال شد «دوست دارید چه کسی را برنده ببینید؟» پاسخ‌ها به یکدیگر بسیار نزدیک‌ بود؛ خانم لوپن و آقای ماکرون با آرایی نزدیک به یکدیگر هر دو حدودا 21 درصد ] در پله نخست قرار دارند  [،آقای  فیون با 19 درصد در پله دوم  و چهار درصد  عقب‌تر از او،آمون با 15 درصد پایین تر از بقیه قرار دارد.

یک نظرسنجی دیگر می‌گوید با وجود اتهامات اخیر، 61 درصد از رأی دهندگان دید منفی نسبت به فیون دارند، و تنها 38 درصد به او خوش‌بین هستند.  نظرسنجیِ  اودکسا[3]  16 درصد کاهش در محبوبیت نامزد جمهوری‌خواه را نسبت به نظر سنجی ماه نوامبر نشان می‌دهد.

شانس فیون با اظهاراتی در خصوص اینکه همسرش هم در سال گذشته و هم در سال 2008 حدود 430 هزار پوند به‌عنوان دستیاریِ پارلمان دریافت کرده (علی‌رغم اینکه ظاهراً نقشی در دفتر وی نداشته)، کاهش یافته‌است.

دادستانی تحقیقات اولیه را در خصوص این ادعا، که این زوج آن را تکذیب کرده‌اند، آغاز کرده است. فیون گفته است: «من به خودم اطمینان دارم؛ و با خونسردی منتظر تمام شدن تحقیقات هستم». اما قول داده است به‌عنوان جریمه، رقابت را ترک کند.

یک هفتۀ پیش، بر اساس نظرسنجی کانتر سافرس [4] ، رقابت فیون و ماکرون شانه به شانه بوده و به‌ترتیب 22 درصد و 21درصد  از آراء را دارا بوده‌اند. خانم لوپن با 25 درصد حمایت ها پیشتاز نتایج بوده و در اینجا نیز پیش‌بینی می‌شود که دور دوم را واگذار کند. به‌نظر می‌رسد بیشترین سود از جنجال‌های فیون، متوجه ماکرون باشد.

وزیر مالیِ سابق (ماکرون) نیز از زمانی که خود را عضو حزب جدید پیشرو[5]  معرفی کرده‌است، موفق عمل کرده است. بر طبق صحبت‌های لورن بووِی[6] در فایننشال تایمز، استاد دانشگاه Versailles"ماکرون پر شور عمل می‌کند و این یک هیجان زودگذر نیست. برخی از رأی دهندگان جذبِ جوانیِ او شده‌اند و نیز جایگاه او به‌عنوان کسی که از خارج از دنیای سیاست وارد این عرصه شده؛ اما سایرین نسبت به شور و اشتیاق وی کنجکاو هستند. از آنجائیکه [این نوع فعالیت‌های] نوظهور هرگز در کمپین‌های ریاست جمهوری فرانسه امتحان نشده‌است، پیش‌بینیِ خروجیِ نهایی آن ساده نیست.

ماکرون بین خود و خانم لوپن یک گودال حفر کرده و اعلام کرده است که جبهۀ ملی «دروغ‌گوست و برنامه‌ای ندارد». خانم لوپن نیز رقابت با کاندیدای جناح چپ را «رویایی» خوانده و گفته این «نبرد کامل و شفاف عقاید است».

حزب سوسیالیست وقت، نامزد چپ افراطی، آمون را، در مقابل مانوئل والز[7] به‌عنوان کاندیدای خود معرفی کرده است. حمایت از این حزب به‌دلیل [عملکرد] رئیس جمهور کنونی، فرانسوا اولاند، فروکش کرده است و انتظار می‌رود آمون در دور اول، از میدان رقابت حذف شود.

 

تدوین و ترجمه: محمد عاملی

[1] . (Prési Track Opinion Way )ORPI 

[2] . Radio Classique

[3] .Odoxa

[4] . Kantar Sofres

[5] En March / Forward

[6]Laurent Bouvet

[7]Manuel Valls

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir