نظرسنجی های ایسپا پاسخ می دهد؛ مردم ایران از چه طریق اخبار را دنبال می کنند؟
نظرسنجی های ایسپا پاسخ می دهد؛ مردم ایران از چه طریق اخبار را دنبال می کنند؟
سه شنبه, 03 اسفند,1395

نظرسنجی های ایسپا پاسخ می دهد؛ مردم ایران از چه طریق اخبار را دنبال می کنند؟


به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، در آخرین نظرسنجی­ های خود به منابع کسب اخبار توسط مردم پرداخته است. یکی از این نظرسنجی­ ها که در بهمن 95 انجام شده است به صورت ملی، به شیوه تلفنی و با حجم نمونه 1500 نفر انجام شده است. نظرسنجی مرتبط دیگر در این زمینه در دهه سوم دی ماه 95 در شهر تهران، به شیوه حضوری با حجم نمونه 1200 نفر و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام پذیرفته است. 

نتایج آخرین نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی ایران(ایسپا) که در بهمن ماه سال 95 نشان می ­دهد منبع اصلی کسب اطلاعات مردم ایران کماکان صدا و سیما می­ باشد.  بر اساس این نظرسنجی حدود 64 درصد پاسخگویان اعلام کرده­ اند اخبار روز جامعه را بیشتر از طریق صدا و سیما دنبال می ­کنند. حدود 16 درصد مردم اخبار روز جامعه را بیشتر از طریق شبکه­ های اجتماعی مجازی دنبال می­ کنند. شبکه­ های ماهواره­ای با 6 درصد، سایت­ های خبری با 5.7 و و روزنامه­ ها با 2 درصد نیز در رده ­های بعدی قرار گرفته­ اند. حدود 3 درصد پاسخگویان نیز اعلام کرده ­اند که اخبار روز جامعه را از خانواده و آشنایان خود دریافت می ­کنند. 

نتایج نظرسنجی مشابهی که ایسپا به شیوه حضوری با حجم نمونه 1200 نفر در شهر تهران در دهه سوم دی ماه 1395 انجام داده است نشان می­ دهد میزان رجوع به صدا و سیما به عنوان منبع اصلی کسب اخبار در شهر تهران 56 درصد است. 16.3 درصد شبکه­ های اجتماعی، 9.6 درصد سایت­ های خبری، 7.5 درصد شبکه­ های ماهواره­ای، 2.5 درصد روزنامه ­ها و 3.5 درصد دوستان و آشنایان را به عنوان مهمترین منبع کسب اخبار خود اعلام کرده­ اند. مقایسه نتایج این نظرسنجی با نظرسنجی­ های گذشته نشان می­ دهد میزان رجوع به صدا و سیما برای کسب اخبار اندکی افزایش داشته است. به عنوان مثال در بهمن ماه سال 94 حدود 50 درصد مردم تهران اعلام کرده بودند بیشتر اخبار روز جامعه را از صدا و سیما دنبال می­ کنند که در فاصله بهمن 94 تا دی 95 میزان رجوع به صدا و سیما به عنوان منبع کسب اخبار 6 درصد رشد داشته است. نمودار زیر روند میزان رجوع مردم شهر تهران به صدا و سیما، اینترنت(سایت­ های خبری و شبکه­ های اجتماعی) و شبکه­ های ماهواره­ای به عنوان منبع کسب اخبار روز جامعه را در یک دهه اخیر بر اساس نظرسنجی ­های ایسپا نشان می­ دهد.

نظرسنجی های ایسپا پاسخ می دهد؛ مردم ایران از چه طریق اخبار را دنبال می کنند؟
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir