در نخستین روز پس از تحلیف ترامپ؛ راهپیمایی زنان در واشنگتن
در نخستین روز پس از تحلیف ترامپ؛ راهپیمایی زنان در واشنگتن
چهار شنبه, 06 بهمن,1395

در نخستین روز پس از تحلیف؛ راهپیمایی زنان در واشنگتن


از اولین روز حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، واکنش ها به سخنان تبعیض آمیز او آغاز شد. ترامپ که در طی تبلیغات خود بارها علنا سخنان تبعیض آمیز نژادی و جنسیتی ایراد کرد و افشاگری انحرافات جنسی او یکی از ابزارهای مخالفان او بود، در نخستین روز پس از تحلیف شاهد «راهپیمایی زنان در واشنگتن» است. اما این تظاهرات از مرزهای واشنگتن و ایالات متحده فراتر رفته و اینک تظاهرات زنان علیه سیاست های تبعیض آمیز او در سراسر جهان برپاست
.

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از شفقنا، Vox نوشت: صدها هزار نفر در روز شنبه، روز پس از مراسم آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در «راهپیمایی زنان در واشنگتن» شرکت کردند. برگزارکنندگان می گویند این رویداد یک راهپیمایی «برای» حقوق زنان است، نه تظاهرات «علیه» ترامپ. اما برای هر هدفی که باشد این تجمع تبدیل به بزرگترین اجتماع در روزهای پایانی هفته ایست که تحلیف رییس جمهور در آن انجام شده است؛ از سوی مردمی که یا مخالف ترامپ هستند یا به طور جدی نگران عملکرد او به عنوان رییس جمهور می باشند.

ایجاد رنجش نژادی، نگاه تازه به روابط با روسیه و اظهاراتی که ترامپ در طی دوران تبلیغات انتخاباتی خود در مورد زنان مطرح کرد، اکنون بسیاری از افراد نگران را به خیابان ها کشانده است.

در همین راستا در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یک پژوهش افکارسنجی برای بررسی نظرات مردم آمریکا در مسائل مربوط به جنسیت انجام گرفت. این نظرسنجی که از سوی شرکت پژوهشی افکارعمومی پری اوندم (PerryUndem) در واشنگتن صورت گرفته و نتایج آن در روز سه شنبه منتشر گردید، جامع ترین پژوهش افکارسنجی است که دست کم در سال های اخیر در خصوص افکار مردم آمریکا در مباحث برابری جنسیتی، تبعیض جنسیتی و حقوق زنان انجام شده است.

این نظرسنجی در روزهای 9 تا 27 دسامبر 201۶ از 1302 بزرگسال آمریکایی که بیشتر آنها سیاهپوست و لاتین زبان بودند صورت گرفته است.

گرچه انتشار اظهارنظرهای وقیحانه ترامپ در مورد زنان در سال  200۵ نتوانست مانع از پیروزی او در انتخابات شود اما یکی از تامل برانگیزترین نتایج این نظرسنجی آنست که اکثریت افراد مورد بررسی (83 درصد) محتوای آن را به خاطر دارند، 91درصد گفته های ترامپ را «غیرقابل قبول» می دانند و 61 درصد شامل ۶۶ درصد زنان و ۵۵ درصد مردان از این اظهارات «ناراحت» شده اند.

به جرات می توان گفت که انتخابات ریاست جمهوری 201۶ آمریکا تحت تاثیر سیاست جنسیت قرار داشت. در طی این انتخابات نگاه مردسالارانه دونالد ترامپ به چالش کشیده شد و حتی چندین زن وی را به تجاوز جنسی متهم کردند. این در حالی بود که در مقابل وی هیلاری کلینتون قرار داشت که در طول زندگی سیاسی همواره خود را فمینیست معرفی کرده و آرمان نخستین رییس جمهور زن در ایالات متحده را در سر می پروراند.

اما اکنون بجز نظرسنجی ها، داده های بسیار کمی در دسترس است تا بتوان فهمید رای دهندگان در مورد مسائل خاص جنسیتی واقعا چگونه می اندیشند و این مساله چگونه آراء را شکل داده است.

در نظرسنجی پری اوندم نتایج جالبی درخصوص نظر افکارعمومی آمریکا در مورد حضور زنان در دولت و قدرت سیاسی به دست آمده است. بر این اساس یک سوم مردان (32 درصد) و یک چهارم زنانی ( درصد) که به ترامپ رای داده اند گفته اند به طور کلی مردان رهبران سیاسی بهتری نسبت به زنان هستند ( درصد کل آراء). درصد از رای دهندگان به ترامپ (در مقایسه با 11درصد مردان و ۵ درصد زنانی که به کلینتون رای داده اند) مخالف این ایده هستند که شرایط کشور با روی کار آمدن زنان بیشتر در مقام های سیاسی بهبود خواهد یافت.

این نتایج با الگوی جامع تری که نتایج این نظرسنجی ارائه داده نیز تطابق می کند. در حالیکه تقریبا اکثریت پاسخ دهندگان (93 درصد) می گویند از تساوی زنان حمایت می کنند، بسیاری از مردم آمریکا هنوز دست کم قدری رویکرد تبعیض جنسیتی دارند. به علاوه رویکردهای ضدزن در میان رای دهندگان به ترامپ-چه زن و چه مرد- بسیار شایع است.

اما این علنی شدن ضدیت با زنان هزینه سیاسی شدیدی دارد به طوریکه مردم را وادار به عکس العمل کرده است. به همین دلیل است که «راهپیمایی زنان در واشنگتن» تبدیل به پدیده ای جهانی شده و برای واشنگتن دی سی رویدادی است بسیار بزرگتر از خود مراسم آغاز ریاست جمهوری ترامپ.

منبع Vox:

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir