جهان ٢٠١٦؛ مردم جهان به چه فكر مي كردند؟
جهان ٢٠١٦؛ مردم جهان به چه فكر مي كردند؟
چهار شنبه, 15 دی,1395

سرویس ترجمه ایسپا:

گالوپ در سال 2016؛ مقالات و گزارش‌های جهانی در خصوص آنچه مردم در بیش از 140 کشور جهان فکر یا احساس می‌کنند منتشر کرده است. پیرامون این نظرسنجی‌های جهانی، گالوپ به صورت سیستماتیک گزارشاتی در موضوعات رفاه، محبوبیت‌رهبر، اعتماد به نهادهای ملی، نرخ اشتغال و دیگر مسائل مهم که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد منتشر کرده است. لیست آورده شده در این متن شامل برخی از مهم‌ترین اکتشافات جهان و پربازدید‌ترین گزارشات گالوپ در سال 2016 می‌باشد.

- کاهش طرفداری روس‌هااز رهبری ایالات متحده به  1درصد:

تنها 1درصد از روس‌ها در سال 2015 طرفدار رهبر ایالات متحده بوده اند. این بدترین رتبه‌ی دنیا در این سال بوده است و همچنین پایین‌ترین رتبه‌ای بوده است که گالوپ طی 10 سال گذشته برای ایالات متحده سنجیده است.

- تصویر جهانی ایالات متحده بین قدرت‌های بزرگ جهان قوی مانده است:

از سال 2009 که باراک اوباما رئیس‌جمهور شد، تصویر ایالات متحده در سراسر جهان نسبتاً قوی بوده است. در سال 2015 نیز رهبر ایالات متحده در میان پنج قدرت جهانی بالاترین امتیاز را به دست آورده است.

- کمتر از 200 میلیون نفر در سراسر جهان دارای مشاغل بزرگ هستند:

26 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان (حدود 1.3 بیلیون نفر) برای یک کارفرما به صورت تمام وقت کار می‌کنند اما صاحبان مشاغل بزرگ قلیل می‌باشند. در سراسر جهان درصد بزرگسالانی که دارای شغل خوب می‌باشند و در محل کارشان متعهد می‌باشند ندرتاً بالای 10 درصد می‌رسد.

- در اقتصادهای ثروتمند؛ عدم اشتغال و بیکاری برای جوانان مضر است:

در سراسر جهان جوانان مزیتی نسبت به سالمندان دارند و آن سلامت فیزیکی است اما در کشورهای با درآمد اقتصادی بالا این موضوع شامل جوانان بیکار نمی‌شود.

- شادکام‌ترین مردم در دنیا در کدام کشورند؟

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که شادکامی را چگونه تعریف می‌کنید. گالوپ در سال 2016 گزارشی خام از آخرین داده‌ها در خصوص تجربیات روزمره مثبت و منفی مردم منتشر کرد که برگرفته از حدود 147 هزار مصاحبه با بزرگسالان 140 کشور در سال 2015 می‌باشد.

- چشم‌انداز رسانه آزاد در سراسر جهان رو به کاهش است:

اگرچه دسترسی به اینترنت و خدمات تلفن همراه بیش از گذشته در دسترس اکثر جمعیت جهان است، در بسیاری از کشورها نرخ پاسخ مثبت به اینکه رسانه کشورشان آزادی زیادی دارد کاهش یافته است.

- مسائل امنیتی همچنان برای امریکای لاتین یک مشکل است:

ازآنجا که ونزوئلا در سال 2015 در آستانه سقوط بود، رتبه این کشور در گزارش نظم و قانون گالوپ (سنجش جهانی گالوپ در خصوص احساس مردم از امنیت) به رتبه پایین و جدیدی کاهش یافته است. این رتبه نه تنها در سال گذشته در جهان بدترین بوده است بلکه بدترین نمره‌ای بوده که گالوپ طی یک دهه‌ی گذشته برای هر کشور ثبت کرده است.

- اروپای شرقی، ساکنین کشورهای مستقل؛ روسیه و ایالات متحده را به عنوان تهدید می‌دانند:

در ادامه‌ی بحث «جنگ سر جدید» ساکنین اروپای شرقی و کشورهای مستقل مشترک المنافع، روسیه یا ایالات متحده را به عنوان کشوری می‌دانند که بزرگترین تهدید کشورشان است. اما پاسخ‌های آنان تا حد زیادی بستگی به کشوری دارد که گالوپ از آن سوال پرسیده است.

- رشد نگرانی و استرس در چین:

احساس نگرانی و استرس در سال 2015 به شدت در میان بزرگسالان چین رشد داشته است. رضایت آنان از درآمد خانواده و پس‌انداز در دوره رکود اقتصادی چین به شدت کاهش یافته است.

- رتبه زندگی در ونزوئلا کاهش یافته است:

زندگی اهالی ونزوئلا ازآنجا که کشورشان فرازوفرودهایی داشته است تغییر کرده است. 29 درصد مردم ونزوئلا در سال 2015 زندگیشان را به اندازه کافی مثبت ارزیابی کرده‌اند و در رده‌ی « کامیاب» قرار داشته‌اند. این کمترین رقمی است که گالوپ در 10 سال گذشته برای این کشور ثبت کرده است. همچنین 61 درصد مردم ونزوئلا (نزدیک به دو برابر گروه قبل) افرادی بوده‌اند که شرایط زندگیشان را مطلوب ارزیابی نکرده‌اند و در رده‌ی «در حال مبارزه و تقلا» قرار گرفته‌اند.

تدوین و ترجمه: حدیث میرزامحمدی

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir