در نشست تحلیل «انتخابات آمریکا و نظرسنجی ها» مطرح شد؛ بررسی امکان و دلایل خطا در نظرسنجی ها
در نشست تحلیل «انتخابات آمریکا و نظرسنجی ها» مطرح شد؛ بررسی امکان و دلایل خطا در نظرسنجی ها
یکشنبه, 07 آذر,1395

به گزارش روابط عمومی ایسپا، یازدهمین نشست از سلسله نشست های عصر گفت و گو با موضوع «انتخابات آمریکا و نظرسنجی ها» در تاریخ 3 آذر 1395 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور دکتر بهاره آروین، دکتر محمدرضا طالبان، مهندس عباس عبدی و دکتر مهدی منتظر قائم ، در تالار دکتر شریعتی برگزار گردید.

عبدی به اهمیت تطبیق دادن نتایج نظرسنجی تاکید داشت:« نمونه گيري هاي نظرسنجي ها متناسب با شرايط خاص اجتماعي و سياسي بايد تطبيق علمي داده شود.» عبدی با اشاره به اینکه اگر داده های درست در اختیار نداریم، الزامی به انتشار نتایج نظرسنجی نیست گفت:« تفسير نظرسنجي مساله كليدي است كه معمولا با صرف انتشار داده هاي خام تحت تاثير قرار مي گيرد.» وی همچنین ضمن اشاره به مثال هایی از نظرسنجی هایی که در ایران صورت گرفته است به ضرورت و اهمیت نمونه گیری در شرایط مختلف اجتماعی تاکید نمود.

 در ادامه نشست طالبان به اهمیت نظرسنجی ها در پیش بینی موضوعات پرداخت و گفت:«اگر موسسات نظرسنجي با پيش بيني هاي درست منزلت و اعتبار كسب مي کنند با پيش بيني نادرست آن را از دست مي دهند.» وی در ادامه به معضلات و مشکلات پیش بینی در علوم اجتماعی اشاره کرد:« پيش بيني در علوم اجتماعي همواره با معضل روبرو بوده است و مدل يابي برای آن دارای اهمیت است.»

در ادامه بیان کرد:« در نظرسنجی تلفنی که برای انتخابات آمریکا انجام شده است، امکان عدم صداقت پاسخگو بسیار بالاست. باید معنای صداقت پاسخگو باز تعریف شود به این دلیل که هفته های قبل و حتی روزهای نزدیک به انتخابات، نظرسنجی ها اعلام کردند کلینتون با اختلاف 4 درصد جلوتر است.»

سپس منتظرقائم دیدگاه های خود را بیان کرد:« جهان امروز دچار تشکیک شده است و باید بتوانیم از تشکیل تشکیک جلوگیری کنیم. انتخاباتی که در آمریکا برگزار شد بسیار قابل تامل است. گروه راست آمریکایی که حمایت چندانی هم از آن نشد و به رغم تمام ذهنیت های دانشجویان و نخبگان آمریکایی، پیروز انتخابات شد و شرايط جديد رسانه ای و فضای عمومي بيشتر تشكيک در باب نظرسنجي ها را پراكنده ساخته است.»

وی در ادامه گفت:« نظرسنجي هاي امريكايي درهفته هاي دور از انتخابات هيچ نقصاني ندارند و بيشترين اختلاف نظرسنجي هاي دو هفته آخر نيز حدود دو يا سه درصد اختلاف ميان دو كانديداي اصلي را نشان مي دهد.»

منتظرقائم دلیل پیروزی ترامپ بر کلینتون را اینگونه شرح داد: « به دلیل اثرگذاری فضای مجازی و نتایج بازتر عمل کردن سناریوی هشت ساله ای که در آمریکا وجود داشت، به نظر می رسد باعث شد سفیدپوستان با جایگاه اجتماعی پایین با سفیدپوستان طبقه وسط، به ترامپ رای بدهند.»

در انتهای نشست دکتر آروین سخن خود را با چند سوال آغاز کرد:«چگونه می توان خطای سوگیری در نظرسنجی را کاهش داد؟ نظرسنجي ها در امريكا خطا داشته اند، اما سوال اينجاست كه چرا اين خطا رخ داده است؟ باید دید چه چیزی را در نظرسنجی های قبل نادیده گرفته اند که در این انتخابات، اهمیت پیدا کرده است.»

وی در ادامه بیان کرد:« از این خطای نظرسنجی به وجود آمده، باید درس گرفت و آن را تحلیل و بررسی کرد که در چه موضوعی و به چه میزان دچار خطا شده اند؟ و به چه چیزی آمریکایی ها در نظرسنجی های گذشته اهمیت نداده اند که در این انتخابات دارای اهمیت شده است.»

شایان ذکر است به زودی متن کامل نشست منتشر خواهد شد.

 

در نشست تحلیل «انتخابات آمریکا و نظرسنجی ها» مطرح شد
در نشست تحلیل «انتخابات آمریکا و نظرسنجی ها» مطرح شد
در نشست تحلیل «انتخابات آمریکا و نظرسنجی ها» مطرح شد
در نشست تحلیل «انتخابات آمریکا و نظرسنجی ها» مطرح شد
در نشست تحلیل «انتخابات آمریکا و نظرسنجی ها» مطرح شد
در نشست تحلیل «انتخابات آمریکا و نظرسنجی ها» مطرح شد
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir