دکتر شالچی: ادبیات علمی نظرسنجی در دو دهه اخیر پیشرفت کرده است
دکتر شالچی: ادبیات علمی نظرسنجی در دو دهه اخیر پیشرفت کرده است
شنبه, 22 خرداد,1395

 

دکتر شالچی، اظهار کرد: ادبیات علمی نظر سنجی در دو دهه اخیر پیشرفت زیادی داشته است و در حال حاضر پژوهشگران خوبی در این زمینه فعایت می کنند.

دکتر وحید شالچی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با روابط عمومی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گفت: جامعه جدید براساس بازاندیشی عمل می کند، به این ترتیب که اطلاعاتی در مورد عملکردهایش به دست می آورد و شروع به بازاندیشی در آنها می کند. از این جهت نظر سنجی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای همه جوامع امری کلیدی است.

وی ادامه داد: هیچ سازمان و مجموعه ای بدون اطلاع از بازخورد عملکردهایش نمی تواند با سازمان های دیگر رقابت کند. به همین دلیل سازمان های مختلف مدام بر اساس نظر سنجی هایی که انجام می گیرد عملکرد خود را تنظیم می کنند.

این استاد دانشگاه در مورد اینکه در ایران تا چه اندازه به نظر سنجی توجه می شود عنوان کرد: ما در بسیاری از حوزه های فعالیتی مان شروع به بازنگری بر اساس نظرسنجی کرده ایم. البته دشواری هایی وجود دارد چون فرهنگ مورد نیاز این کار در همه بخش های جامعه جا نیفتاده است.

وی افزود: گاهی مشکلات حقوقی، تامین مادی یا تمهیدات سازمانی و قانونی در مسیر نظرسنجی وجود دارد، اما در مجموع به نظر می رسد کشور به خصوص در دو دهه اخیر رشد پر شتابی در این زمینه داشته است.

شالچی با اشاره به نقش نظرسنجی در پیشرفت سازمان های گوناگون گفت: مدیران موفق چه در بخش خصوصی و چه بخش دولتی همواره عملکردهایشان را در راستای نتایج نظر سنجی ها بازنگری می کنند ولی متاسفانه این موضوع در ایران همه گیر نیست.

وی با تاکید بر نقش ایسپا در زمینه افکارسنجی در ایران بیان کرد: ایسپا مجموعه خوبی از پژوهشگران فراهم کرده است. همچنین ادبیات علمی نظر سنجی هم در این دو دهه پیشرفت زیادی داشته است.

دکتر شالچی  با اشاره به نقش ایسپا در حوزه نظر سنجی در ایران گفت: ایسپا از نظر قدمت  و بیطرفی علمی در نظر سنجی همواره پیشگام بوده است. همچنین یافته های نظر سنجی را با امانتداری ارائه می دهد، از این رو سازمانی قابل توجه و مهم است. ضمن اینکه در این سالها اندوخته علمی و تجربه خوبی در این زمینه در ایسپا گرد آمده که باید آن را قدر دانست و حفظ کرد.

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir