مطالعه گرايش ايرانيان به هويت مدرن
مطالعه گرايش ايرانيان به هويت مدرن
5 شهریور ,1392

بسیاری از محققان هویت ایرانیان را یک هویت ترکیبی که شامل هویت ملی، دینی، قومی و مدرن در نظر می‌گیرند. موضوع هویت مدرن يكي از مهمترين مسائل اجتماعي در جامعه ايران محسوب مي‌شود و اهميت آن در حدي است كه مي‌توان گفت بر كثيري از پديده‌هاي فرهنگي و اجتماعي ايران امروز تاثير دارد. يك وجه مهم اين موضوع دامنه تاثيرپذيري و گرايش جامعه ايران به این بعد از هویت است. بنابراين در اين مقاله سعي شده است گرايش ايرانيان به هويت مدرن مورد سنجش قرار بگيرد. رويكرد اصلي مقاله حاضر مبتني بر نظريه‌هاي نوسازي است.
 در اين مقاله هويت مدرن به سه بعد ارزش‌های بنیادی مدرنیته (معرفتی و اجتماعي) تمایل و گرایش به مدرنیسم و هويت جهاني تقسيم شده است.
پرسشنامه طراحي شده پس از چند بار آزمون، در جمعيت نمونه 1802 نفري در سيزده شهر (مركز استان) اجرا شده است.
نتايج تحقيق نشان مي‌دهد نگرش ايرانيان به ارزش‌هاي بنيادين مدرنيته نسبت به ميانگين در حد متوسط است؛ اما نگرش آنها به مدرنيسم و تمايل به غرب از ميانگين پايين‌تر است؛ در حالي كه ديدگاه آنها نسبت به هويت جهاني بالاتر از حد ميانگين است؛ اين نتايج نشان مي‌دهد در مجموعه ابعاد هويت مدرن در شاكله هويت ايراني حضور قوي و جدي دارد و گرايشات ايرانيان نسبت به ارزش‌هاي مدرنيته و جهاني شدن، جدي و قابل ملاحظه است. 

واژگان کلیدی: هويت مدرن، هويت جهاني، ارزشهاي مدرن، مدرنيسم.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir