چهار شنبه, 06 اردیبهشت,1396 | أفريل/26/2017
آموزش نمونه گیری
آموزش نمونه گیری
19 اردیبهشت ,1390

یکی از طرق شناخت گروهی از مردم گردآوری اطلاعات از همه اعضای آن گروه است. این شیوه در مورد گروه‌های بزرگ هزینه سنگینی دربر دارد و غیرعملی است. شیوه دیگر، گردآوری اطلاعات از بخشی از افراد گروه است به گونه‌ای که پاسخ‌ها و خصوصیات آنها بازتاب گروهی باشد که از میان آن برگزیده شده‌اند. این کار بسیار ارزان‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر از پیمایش همه اعضای گروه است. اصل اساسی نمونه‌گیری همین نکته است.
قبل از بررسی فنون نمونه‌گیری بهتر است با چند اصطلاح فنی آشنا شویم؛
•    سرشماری  حاصل کسب اطلاعات از همه اعضای گروه است.
•    تمام اعضای گروه جمعیت  خوانده می‌شود.
•    نمونه  حاصل گردآوری اطلاعات فقط درباره تعدادی از اعضای جمعیت است. نمونه می‌تواند با درجات مختلفی از دقت  بازتاب جمعیتی باشد که از آن برگرفته شده است.
•    نمونه‌ای که دقیقاً بازتاب جمعیت خود باشد نمونه معرف  خوانده می‌شود.
نکته اساسی در تضمین این که نمونه، معرف جمعیت باشد این است که انواع خاصی از افراد جمعیت به طور منظم از نمونه مستثنی نشده باشند. به طور مثال اگر در پی کسب نمونه‌ای از ساکنان منطقه‌ای در حومه شهر باشیم و در طول روز با استفاده از نمونه‌گیری سیستماتیک به ساکنان این منطقه مراجعه کنیم نمونه ما به طور منظم فاقد نماینده‌ای از افرادی خواهد بود که در طول روز در خانه نیستند (مانند مردان، خانواده‌های زن و شوهر شاغل).
بنابراین چنین نمونه‌ای دارای اریبی  بوده و بدون انجام تعدیل‌های آماری مناسب نمی‌توان از آن برای تعمیم نتایج یافته‌ها به کل جمعیت سود جست.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2016 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir