رضایت مردم از وضعیت سلامت و حمایت اجتماعی
رضایت مردم از وضعیت سلامت و حمایت اجتماعی
چهار شنبه, 29 فروردین,1403

ایسپا در بهمن‌ماه 1402 از 1542 نفر از ساکنین بالای 15 سال نقاط شهری و روستایی کشور نظرسنجی‌ای را در دو محور «رضایت از وضعیت سلامت» و «حمایت اجتماعی» به شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده که یافتههای آن به شرح ذیل است:

 

وضعیت سلامت

بر اساس نظرسنجی ایسپا، 45.3 درصد مردم ایران در پاسخ به سوال «چقدر از وضعیت سلامت خود رضایت دارید؟» گفته‌اند از وضعیت سلامت خود رضایت زیاد یا خیلی زیادی دارند.‌ 34.4 درصد تاحدودی از وضعیت سلامت خود ابراز رضایت کرده‌اند و 19.4 درصد آنها گفته‌اند رضایت کم یا خیلی کمی از وضعیت سلامت خود دارند.

 

بر اساس یافته‌های تحلیلی به دست آمده در خصوص رضایت مردم از وضعیت سلامتی خود، مردان (53.1 درصد) بیشتر از زنان (38 درصد) از وضعیت سلامت خود ابراز رضایت کرده‌اند. با افزایش سن میزان رضایت از وضعیت سلامتی کاهش می‌یابد و با افزایش سطح تحصیلات میزان رضایت از وضعیت سلامت بیشتر می‌شود.

 

حمایت اجتماعی

از مردم سوال شده است؛ «آیا دوستان و بستگانی دارید که در زمان‌های سختی و بروز مشکلات بتوانید روی کمک و حمایت آن‌ها حساب کنید؟» بر اساس نتایج به‌دست‌آمده 65.3 درصد پاسخگویان گفته‌اند کسانی را دارند که بتوانند روی حمایت آن‌ها حساب کنند. در مقابل 33.9 درصد پاسخگویان در پاسخ به این سؤال گفته‌اند از حمایت کسی برخوردار نیستند.

یافته‌های تحلیلی نشان می‌دهد با افزایش سن میزان برخورداری از حمایت اجتماعی کاهش می‌یابد. به‌نحوی‌که درصد کسانی که گفته‌اند دوستان یا بستگانی دارند که در هنگام سختی‌ها می‌توانند از کمک آن‌ها برخوردار شوند، در گروه سنی 15 تا 29 سال 74.1 درصد و در گروه سنی بالای 50 سال 57.3 درصد است. همچنین کسانی که تحصیلات بیشتری دارند نیز بیشتر از سایرین از حمایت اجتماعی برخوردارند. درصد کسانی که به سوال مربوطه پاسخ مثبت داده‌اند در بین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی 77 درصد و در بین افراد زیر دیپلم 57.8 درصد است

 

کمک به نیازمندان

سوال دیگری از پاسخگویان به این صورت پرسیده شده است که «آیا در یک ماه گذشته به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق موسسات و سازمان‌های خیریه‌ای به فقرا و نیازمندان کمک کرده‌اید؟»

 30.7 درصد افراد نمونه گفته‌اند در یک ماه گذشته به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق موسسات و سازمان‌های خیریه‌ای به فقرا و نیازمندان کمک کرده‌اند و در مقابل، 68.5 درصد دیگر در طول یک ماه گذشته به شکل مستقیم یا غیر مستقیم به نیازمندان کمک نکرده‌اند.

 

میزان کمک به نیازمندان با افزایش سن بیشتر می‌شود. 77.9 درصد گروه سنی بالای 50 سال گفته‌اند در طول یک ماه گذشته به نیازمندان کمک کرده‌اند، در‌حالی‌که این میزان در گروه سنی 15 تا 29 سال 64.3 درصد است. با افزایش سطح تحصیلات نیز میزان کمک به نیازمندان افزایش می‌یابد. 80 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی گفته‌اند در طول یک ماه اخیر به نیازمندان کمک کرده‌اند، در‌حالی‌که این میزان در میان افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم 60.4 درصد است.

میزان کمک به نیازمندان در شهرهای مرکز استان (74.6 درصد) بیشتر از سایر مناطق است. همچنین با افزایش سرانه هزینه ماهانه فرد در خانوار، میزان کمک به نیازمندان نیز افزایش می‌یابد.


 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir